Licentie

Creative Commons-Licentie
Blog van Tommy den Engelsman is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal-licentie.

zondag 2 november 2014

Muziek: LVF




Hierboven staat de audio- opname voor Drunken Sailor  Ik heb zo hoog mogelijk proberen te zingen en ben een aantal keer uit de bocht gevlogen, maar ik heb mijn best gedaan! 
Onderstaand het LVF.


LESVOORBEREIDINGSFORMULIER


NAAM STUDENT
Tommy den Engelsman
STUDENTNUMMER
 1659317


KLAS
OTUDV- DR- 1
STAGESCHOOL
Josefschool Culemborg


PRAKTIJKBEGELEIDER

STAGEGROEP
7- 8


DATUM
02-11-2014
VAK / ONDERWERP
Muziek


VOORBEREIDING
Omcirkelen:      Dit is een  leerkracht/ gedeeltelijk leerkracht-gedeeltelijk leerling/  leerling gestuurde les.
                         Dit is een zelfontworpen les /  methode les / mengvorm.
DOELEN VOOR DE LEERLINGEN
DOEL(EN)
+ Welk type doel; kennis en inzicht, vaardigheid of attitude gerelateerd?
+ Wat moet deze les opleveren (product, specifiek en meetbaar)?
+ Welk gedrag wil ik oproepen/ wat moeten de ll tijdens de les oefenen of ervaren (procesdoel)?

+Dit is een vaardigheid/ attitude gerelateerde les

+De leerlingen kunnen aan het einde van de les het lied Drunken Sailor zelfstandig zingen. Eventueel met behulp van de karaokeversie

+ De leerlingen hebben plezier in het zingen en oefenen de tekst en leren wellicht een aantal nieuwe Engelse woorden
LESSPECIFIEKE BEGINSITUATIE
KENNIS / VAARDIGHEDEN
+ Wat weten en/of kunnen de leerlingen al?
+ Van welke vakspecifieke theorie, didactiek, leerlijnen maak ik gebruik?

+ De leerlingen hebben met enige regelmaat muziekles. Ze zijn gewend mee te zingen, maar doen vooraf geen oefeningen om de stem los te maken.
+ De les volgt het KVB- model.
ONDERWIJSBEHOEFTEN
+ Wat zijn de pedagogische- en didactische onderwijsbehoeften van de groep?
+ Indien van toepassing: Wat zijn specifieke individuele onderwijsbehoeften.

+ De leerlingen doen over het algemeen goed mee met het zingen. Er zijn een aantal jongens die meer moeten worden geënthousiasmeerd. Door middel van het ‘opwarmen’ verwacht ik alle leerlingen mee te krijgen.
BELEVING
+ Op welke ervaringen kan ik aansluiten?
+ Actualiteit (leefwereld)
+ Betrokkenheid

+De leerlingen zingen met enige regelmaat in de klas en Engelstalige liedjes +spreken aan, omdat zij daar met nieuwe muziek regelmatig mee in aanraking komen.
+De leerlingen zijn gedreven om Engels te leren.
MATERIALEN
MATERIALEN
+ Wat moet ik klaarleggen, welke leermiddelen gebruik ik?
+ Op welke manier laat ik de materialen de lesinhoud ondersteunen.
+ Welke methoden, bronnen gebruik ik. (APA)?

+ De tekst van het lied staat op het digibord, de karaokeversie heb ik op YouTube opgezocht. Een grafische partituur staat klaar op het digibord.
+ De karaokeversie gebruik ik ter begeleiding. Uiteindelijk is het zingen zonder muziek het doel. De grafische partituur is voor het opwarmen van de stem.
Tekst: Haverkort, F;  van der Lei, R; Noordam, L  (2010) Eigen- wijs.

LESOPBOUW

TIJD
-- Min
ACTIVITEIT
Wat doe ik? Wat doen de leerlingen?
VORM
I, S, K
INLEIDING
+ Verwachtingen / doelen duidelijk maken.

5

+ Ik vertel welk liedje we gaan oefenen, vraag of er leerlingen zijn die het al kennen en leg uit dat de bedoeling is dat we het aan het einde van de les kunnen zingen.

K
KERN
Houd rekening met:
LESSTOF
+ Welke informatie komt aan bod, in welke volgorde en aan wie?
+ Hoe maak ik de lesstof toegankelijk en overzichtelijk?
+ Welke vragen stel ik en aan wie?
+ Heb ik goed voor ogen wat ik met deze les wil bereiken?
+ Pendelen tussen leerstof, leerling en leefwereld.
WERKVORMEN
+
Welke werkvormen kies ik en voor wie?
+ Hoe zorg ik voor voldoende variatie in werkvormen?
BEGELEIDING
+ Welke positieve kenmerken zijn er en hoe speel ik daar op in?
+ Hoe speel ik in op onderwijsbehoeften.
+ Hoe cluster ik de kinderen in groepen?
+ Hoe stimuleer ik de motivatie van leerlingen?
+ Hoe geef ik feedback aan leerlingen?
GROEPS-
MANAGEMENT
+ Wat kan ik al voorzien en hoe reageer ik daarop?
+ Beurtverdeling.
+ Pakken en opruimen materialen.
+ Regels, afspraken.


10








10


+ De tekst van het nummer en de melodie. Alles gebeurt klassikaal.
+ De tekst is op het bord te lezen.
+ Eerst vraag ik of er leerlingen zijn die het lied al kennen. Ik stel klassikaal vragen over de tekst en eventuele moeilijke woorden.
+ De bedoeling is dat de leerlingen het lied leren. Dat is overzichtelijk
+Als blijkt dat er moeite is met de tekst, dan kijken we nog even op het bord naar de tekst.
+ Voor de warming up maken de leerlingen hun schouders en nek los. Ook laat ik de leerlingen zich in balans houden door voorover en achterover te leunen. Vervolgens moeten de kinderen oefeningen doen met hun adem. Ze doen alsof ze een kaarsje uitblazen die ver weg staat en blazen een aantal keer kort achter elkaar met samengeknepen lippen. Dan warmen we de stem op door middel van een grafische partituur .
Het lied leer ik aan door middel van de weggeef- en meezingmethode. Eerst zin ik het eerste couplet en het refrein voor en vervolgens zingen de leerlingen korte stukken mee tot vervolgens het hele lied meegezongen kan worden.
+ Ter differentiatie kan ik ook de Nederlandse tekst opzoeken.
+ n.v.t.
+ n.v.t.
+ n.v.t.
+ Ter motivatie is het belangrijk om complimenten te geven.
+Als er iets goed, of juist niet goed, gaat, dan bespreken we dat direct.
+  Kinderen die het lied al kennen en het niet leuk vinden. Hen kan ik eventueel extra betrekken door vragen over de tekst en de betekening te vragen

+De vragen over de tekst doe ik beurtelings
+ n.v.t.
+ Iedereen doet zijn best en volgt de instructies.


K
KLAAR / NIET KLAAR
+ Wat kan een leerling  doen als hij klaar / niet klaar is?






+ Alles gebeurt klassikaal.









AFSLUITING
+ Hoe bespreek ik de les na?
+ Hoe controleer ik of leerlingen de doelen hebben bereikt?
+ Hoe evalueer ik de les met de leerlingen?

5

+ Ter afsluiting zingen we het hele lied.
+ Ik kijk of iedereen mee zingt.
+ Achteraf vraag ik of iedereen het lied goed kent en of ze het leuk gevonden hebben. Bovendien vraag ik of ze voor een volgende keer tips hebben.

OVERGANG
+ Hoe zorg ik voor een overgang naar de volgende les?


+Door de les voor een pauze te doen vermijd je het risico dat kinderen al te uitgelaten aan een volgende les moeten beginnen









Geen opmerkingen:

Een reactie posten